PI Academy: Blended Learning in STEM

MAINZ offers a faculty training on blended learning. The two-day workshop will take place in the MAINZ Seminar Room on Friday, April 13 (12:30-18:30) and Saturday, April 14 (9-15).

Please register via doodle until March 29 if you are intereted (earlier registration is highly appreciated!); attendance is expected on both days:
https://doodle.com/poll/qa7v8f4uzq5rxwdf

We will send a list of participants including e-mail addresses to the trainers in the week before the workshop takes place.

You will find a short workshop description and trainier profile below. The workshop will take place in English.

Blended Learning in STEM

Integration of online services in teaching has become attractive to instructors and students. In particular in STEM disciplines"blended learning" has proven to be effective to "activate" students, i.e. to get students to engage more intensively with the content and to gain a deeper understanding of this content.

This workshop focuses on blended learning and its implementation primarily from a technological, methodological and pedagogical point of view, addressing the following questions: Which requirements should the web technology to be used fulfill? Which requirements do online materials need to fulfill and how can the effort for their creation be reduced? What factors are crucial to the success and effectiveness of blended learning?

The workshop intends to bring the participants as close as possible to the implementation of blended learning in their own teaching. Participants will get plenty of opportunities to practice important aspects by working with case studies and to design own materials for blended learning.

Intended learning outcomes:

Participants will

• know crucial factors attributed to successful implementations of blended learning
• gauge the effort for implementing blended learning w.r.t. the learning gains to be expected
• design prompts and tasks suitable for blended learning
• analyze work done by students in the context of blended learning in order to find out which aspects of the content act as barriers to student learning and to help students overcome these barriers.

Trainers

Prof. Dr. Peter Riegler, Studium der Physik an der University of New Mexico und der Universität Würzburg mit Forschungstätigkeiten in Quantenoptik, Statistischer Physik und Maschinenlernen. Nach Industrietätigkeit in Telekommunikation, Sensorik und Automatisierungstechnik seit 2002 Professor für Mathematik und Physik an der Fakultät Informatik der Ostfalia Hochschule. Dort Aufbau des Zentrums für erfolgreiches Lehren und Lernen und Leitung mehrerer hochschulinterner und hochschulübergreifender Projekte zu wirksamer Lehre und Medieneinsatz in der Lehre. 2010 ausgezeichnet mit dem niedersächsischen Lehrpreis campusemerge und 2011 als Professor des Jahres durch die Zeitschrift UNICUM Beruf.

Prof. Dr. Christian Kautz ist seit 2002 an der Technischen Universität Hamburg (TUHH) tätig. Seit 2012 leitet er hier die Abteilung für Fachdidaktik der Ingenieurwissenschaften. Neben seiner Lehrtätigkeit in Bereich Fachdidaktik sowie verschiedenen Grundlagenfächern des Ingenieurstudiums beschäftigt er sich mit dem Verständnis zentraler Begriffe bei Studierenden in diesen Fächern sowie mit fachübergreifenden kognitiven Fähigkeiten. Darüber hinaus ist Christian Kautz in der Weiterqualifizierung von Lehrenden in naturwissenschaftlichen und technischen Fächern tätig.
Erste Erfahrungen in der Lehre machte Christian Kautz bereits als studentischer Tutor an der TUHH in den frühen 1990er Jahren. Dies führte zu dem Entschluss, an der University of Washington eine Promotion im Bereich der Hochschulfachdidaktik der Physik anzustreben (Abschluss 1999). Nach drei weiteren Jahren in den USA, als Assistant Professor im Physik-Department der Syracuse University, kehrte er 2002 nach Deutschland zurück.